Marki > F
Spółka akcyjna z siedzibą w Dearborn, Michigan, USA, założona w Detroit w 1903 r. przez Henry'ego Forda. Obecnie jest to duży koncern branży motoryzacyjnej produkujący samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, pojazdy i maszyny rolnicze, sprzęt informatyczny i inne wyroby. Koncern zatrudnia około 246 tys. pracowników (czerwiec 2008)[1].
W zależności od zapotrzebowań rynku, Ford Motor Company zakładał w różnych krajach swoje filie, w których produkuje się całkiem różne, często nie występujące gdzie indziej modele marki Ford. Największa z nich to Ford-Werke AG, znajdująca się w Kolonii, w Niemczech.
Historia
Przedsiębiorstwo Ford powstało w USA w 1903 r. Założył je Henry Ford, twórca wyrobów masowej produkcji. Rok później otwarto pierwszą zagraniczną fabrykę w Kanadzie. Do dziś w tym kraju produkuje się amerykańskie modele Forda. W 1908 r. pojawił się Ford Model T. Dzięki zastosowaniu taśmy produkcyjnej, z roku na rok stawał się coraz tańszy, do tego stopnia, że średnio zarabiający ludzie mogli zacząć myśleć o jego zakupie. Do 1928 r., kiedy zakończono jego produkcję, powstało w sumie ponad 15 milionów egzemplarzy tego modelu. Jego następcą był bardzo udany Ford Model A z roku 1927. Do 1931 r. wyprodukowano ponad 4,3 miliona sztuk. W latach trzydziestych nastąpił podział konstrukcji na osobowe i dostawcze, gdyż do tej pory wersje pick-up opierały się na podwoziach aut osobowych. W czasie trwania II wojny światowej w zakładach Forda produkowano model Ford GPW na potrzeby wojska, będący odpowiednikiem Jeepa Willysa.
Po zniesieniu zakazu produkcji cywilnych samochodów osobowych w 1947 r. wznowiono produkcję zmodyfikowanych modeli przedwojennych. Całkowicie nowy model pojawił się w 1950 r., był to Ford Custom. Do przełomowych konstrukcji należy zaliczyć również Forda Falcona z 1960 r., będącego pierwszym kompaktowym samochodem amerykańskim po II wojnie światowej, oraz tani, sportowy model Ford Mustang z 1964 r. Rewelacyjna sprzedaż niemal wszystkich modeli z tego okresu zmusiła przedsiębiorstwo do ograniczania produkcji, gdyż w razie opanowania ponad 60% rynku, urząd antymonopolowy nałożyłby ogromne kary. Tak więc w połowie lat sześćdziesiątych na niektóre modele Forda trzeba było czekać nawet po trzy miesiące.
Pod koniec lat siedemdziesiątych Ford planował wprowadzenie w USA nowego, europejskiego, kompaktowego modelu, Forda Escorta, który zadebiutował na starym kontynencie w 1980 r. Jednak uznano, że nie spodoba się klientom i podjęto decyzję o stworzeniu nowego projektu nadwozia, opartego o podzespoły wersji europejskiej. Auto nie było urodziwe, lecz dzięki niskiej cenie sprzedawało się umiarkowanie. W latach dziewięćdziesiątych podjęto decyzję o ściślejszej współpracy z filią w Niemczech. W ten sposób Ford Mondeo pierwszej generacji był produkowany i sprzedawany w Stanach Zjednoczonych pod nazwą Ford Contour, a Ford Focus nawet pod tą samą nazwą.
Najpopularniejszym modelem osobowym w ostatnich latach był Ford Taurus, zastąpiony w 2005 r. nowym modelem Five Hundred. Jednak najpopularniejszym samochodem w USA jest pick-up, Ford serii F.
Modele w Kanadzie i USA
Ford 18
Ford 40
Ford 48
Ford 68
Ford 78
Ford 300
Ford Model A
Ford Model AC
Ford Model B
Ford Model C
Ford Model F
Ford Model K
Ford Model N
Ford Model R
Ford Model S
Ford Model T
Ford Model TT
Ford Aspire
Ford Bronco
Ford Courier
Ford Contour
Ford Crestline
Ford Crown Victoria
Ford Custom
Ford Custom 300
Ford Custom 500
Ford Custom Deluxe
Ford Customline
Ford Deluxe
Ford E-Serie
Ford Econoline
Ford Edge
Ford Elite
Ford Escape
Ford Escort
Ford Euroline
Ford Excursion
Ford EXP
Ford Expedition
Ford Explorer
Ford F-100
Ford F-150
Ford F-250
Ford 350
Ford F-450
Ford F-550
Ford F-650
Ford Fairlane
Ford Fairlane 500
Ford Fairlane 500 XL
Ford Fairlane Torino
Ford Fairlane Torino GT
Ford Fairlane Torino Cobra
Ford Fairmont
Ford Fairmont Futura
Ford Falcon
Ford Falcon Futura
Ford Festiva
Ford Focus
Ford Five Hundred
Ford Freestar
Ford Freestyle
Ford Fusion
Ford Futura
Ford Galaxie
Ford Galaxie 500
Ford Galaxie 500 7 l
Ford Galaxie 500 XL
Ford Galaxie 500 LTD
Ford Granada
Ford Gran Torino
Ford GT 40
Ford GT 90 (prototyp)
Ford GTX1
Ford GT
Ford LCF
Ford LTD
Ford LTD II
Ford LTD Crown Victoria
Ford Mainline
Ford Maverick
Ford Mustang
Ford Pinto
Ford Probe
Ford Ranger
Ford-Serie
Ford Special
Ford Standard
Ford Station Wagon
Ford Super Deluxe
Ford Taurus
Ford Tempo
Ford Thunderbird
Ford Torino
Ford Torino 500
Ford Torino Brougham
Ford Torino GT
Ford Torino Cobra
Ford V8
Ford XL