MotoABC


Idź do treści

Audi

Marki > A

Niemiecka marka samochodów osobowych, koncernu Volkswagen, produkowana przez spółkę Audi AG z siedzibą w Ingolstadt.
Samochody te produkowane są w Niemczech w Ingolstadt, Neckarsulm, węgierskim Győr i Sao José dos Pinhais (Brazylia).

Historia przedsiębiorstwa Audi sięga 1899 roku, kiedy to August Horch (1869-1951) założył w Kolonii przedsiębiorstwo Horch. Potem przeniósł zakład w 1904 do Zwickau. Po kłopotach finansowych i problemach w zarządzie odszedł w 1909 ze spółki i założył nowe przedsiębiorstwo. Ponieważ z nowym przedsięwzięciem nie mógł już łączyć swojego nazwiska, nazwał je przez przetłumaczenie swojego nazwiska (horch to tryb rozkazujący od horchen, czyli nasłuchiwać) na łacinę – czyli "audi". W 1932 przedsiębiorstwo Audi łącząc się z zakładami Horch, Wanderer i DKW weszło do spółki Auto Union, której logo (cztery przeplatające się pierścienie, symbolizujące czterech udziałowców spółki) jest do dzisiaj używane przez Audi.
Audi współpracuje z firmami Bose (samochodowe systemy audio) oraz Bang & Olufsen (wyższa klasa). Z Bose Sound System oferowany jest każdy model Audi, natomiast z Bang & Olufsen takie modele jak: A4, A5, A6, A8, Q5, Q7. Modele z tym systemem nagłośnienia charakteryzują się wysokim prestiżem i ekstrawagancją, przede wszystkim znakomitą jakością dźwięku.

Historia
Dzisiejsze Audi AG zawdzięczamy firmom Horch, Audi, DKW, Wanderer, które tworzyły Auto Union GmbH, jak również NSU. Koncern powstał w swojej aktualnej formie w marcu 1969 wskutek wspólnego postanowienia NSU Motorenwerke AG i Auto Union GmbH z Ingolstadt. Nowa siedziba firmy mieściła się w Neckarsulm i nosiła nową nazwę Audi NSU Auto Union AG. W końcu w 1985 przeniesiono siedzibę główną do Ingolstadt znów zmieniając nazwę tym razem na Audi AG.
Przedsiębiorstwo Audi zostało założone 16 lipca 1909 przez Augusta Horcha jako August Horch Automobilwerke GmbH w Zwickau, po tym jak sam założyciel musiał wystąpić ze swojej poprzedniej firmy „August Horch & Cie“. Nazwę spółki zmieniono 25 kwietnia 1910 na Audi Automobilwerke GmbH, bo zabroniono założycielowi używania jego nazwiska w nazwie firmy.
Nazwę Audi zawdzięczamy dziesięcioletniemu chłopcu. Po przegranej wyżej wspomnianej rozprawie sądowej Horcha, w pokoju mieszkalnym Franza Fikentschera, przyjaciela Augusta Horcha, odbyła się dyskusja nad nową nazwą przedsiębiorstwa. Uczestniczyli przy niej także trzej synowie Fikentschera. Wówczas dziesięcioletni Heinrich Fikentscher przetłumaczył nazwisko Horch na łaciński. "słuchać", lub dokładniej "słuchać się", tłumaczy się na łaciński jako audire, forma rozkazująca od tego brzmi audi. Tak właśnie narodziła się nazwa firmy Audi.
W lipcu 1910 pierwszy pojazd z nazwą Audi opuścił zakład w Zwickau. W 1915 założono Audi Werke AG. W 1928, wskutek finansowych trudności Audi, miało miejsce przejęcie spółki przez DKW. W 1932 firmy samochodowe Audi, DKW, Horch i Wanderer połączyły się pod znakiem czterech pierścieni w Auto Union z siedzibą w Chemnitz. Celem połączenia było uchronienie się przed światowym kryzysem gospodarczym.
Po drugiej wojnie światowej Auto Union AG rozpłynęło się w strefie okupowanej przez sowietów. Firma produkowała jako VEB Automobilwerk Zwickau model AWZ P70, a w 1958 dołączono poprzednie zakłady Horcha z terenu byłego NRD. W nowym VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau do 1991 produkowano trabanty. W zachodnich Niemczech firma istniała pod starą nazwą, jednakże od strony prawnej była kompletnie nowo założoną spółką. Wielu pracowników ze zniszczonych zakładów w Zwickau osadziło się w Ingolstadt i podjęło na nowo produkcję; pojazdy Auto Union produkowano pod marką DKW.
W 1958 Daimler-Benz AG przejął 87% kapitału akcyjnego Auto Union, a w 1959 posiadał już 100%. W 1964 Volkswagen kupił zakład w Ingolstadt i sprawił, że nazwa Audi odżyła przejmując logo Auto Union – cztery pierścienie od czterech połączonych producentów samochodów –. W 1965 Auto Union wreszcie wypuścił na rynek samochód pod marką Audi. Pierwszy model był dalszym rozwinięciem DKW F102 i nie otrzymał żadnych typowych oznaczeń. W 1968 były pracownik Daimler-Benz Ludwig Kraus zaprezentował ówczesnemu głównemu dyrektorowi zakładu Volkswagenwerk Wolfsburg Heinrichowi Nordhoffowi samodzielnie zaprojektowanego Audi 100. Ten był zachwycony projektem i zgodził się na produkcję. Od tego czasu pojazdy były oznaczone odpowiadającymi im liczbami koni mechanicznych (przykładowo Audi 60, Audi Super 90). Pojazdy tej serii otrzymały tzw. silnik średnioprężny. Za ich rozwój był odpowiedzialny Daimler-Benz AG, jako że nadal posiadał większość akcji w Auto Union. Stopień sprężania w tych silnikach było na poziomie między silnikami benzynowymi a diesla.
W 1969 doszło do fuzji Auto Union GmbH z NSU AG Neckarsulm. Przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Audi NSU Auto Union AG i miało od tego czasu drugi zakład i (do 1948) siedzibę w Neckarsulm. W styczniu 1971 po raz pierwszy pojawił się slogan Vorsprung durch Technik (pol. przewaga dzięki technice) przy okazji reklamy NSU Ro 80 (z silnikiem Wankla). Po tym jak produkcja modelu Ro 80 została uruchomiona, zaprzestano używania nazwy NSU jako oznaczenia produktów. 1 stycznia 1985 Audi NSU Auto Union AG przyjęło nazwę AUDI AG. W tym samym czasie przedsiębiorstwo zmieniło swoją kwaterę główną z Neckarsulm na Ingolstadt. Od tamtego czasu produkty i sama firma noszą tą samą nazwę.
Od 1993 Audi jest aktywne również na Węgrzech. W węgierskim mieście Győr oprócz montażu Audi TT tworzono także silniki.
Od roku 2000 Audi wspólnie z Seatem i Lamborghini jako Audi-Gruppe tworzy markę samochodów sportowych w koncernie Volkswagen, obok Volkswagena ze Škodą, Bentleyem i Bugattim.
W 2005 roku Audi świętowało 25-lecie quattro, a 30 września i 1 października 2006 podczas drzwi otwartych z początkiem produkcji Audi R8 świętowano jubileusz 100 lat budowy samochodów w Neckarsulm. Kilkukrotnie wyróżniano reklamy telewizyjne i prasowe, między nimi znajdują się także takie które urosły już do miana kultowych.
W 2009 roku marka Audi obchodzi 100. urodziny. Z tej okazji Audi Tradition zaplanowało wiele imprez: pierwszą z nich jest specjalna wystawa „Spotkanie generacji – efektywność przez lata”. Można ją było zwiedzać od 26 stycznia do 28 lutego 2009 roku w Audi museum mobile w Audi Forum Ingolstadt.
Aktualna struktura kapitałowa Audi wygląda następująco: Volkswagen AG posiada 99,14% akcji, pozostała część akcji (0,86%) jest rozsiana i handluje się nią na giełdach papierów wartościowych: Berlin-Brema, Düsseldorf, Frankfurt nad Menem, Hamburg, Monachium i Stuttgart.

Technika
Audi zasłynęło następującymi rozwiązaniami technicznymi:
Audi A2 1.2TDI auto spalające średnio 3l/100 km oleju napędowego
silnik podwójnie widlasty W12 o pojemności 6 litrów i mocy 420 KM (Audi A8 od 2001)
Silnik widlasty diesla 6.0 V12 zaprezentowany po raz pierwszy w Audi Q7 (1000 Nm i 500 KM).

Obecnie produkowane modele (2011)
Audi A1
Audi A3/A3 Sportback/A3 Cabriolet
Audi S3/S3 Sportback
Audi RS3 Sportback
Audi A4/A4 Avant
Audi S4/S4 Avant
Audi A4 allroad quattro
Audi A5/A5 Cabriolet/A5 Sportback
Audi S5/S5 Cabriolet/S5 Sportback
Audi RS5
Audi A6/A6 Avant
Audi S6/S6 Avant
Audi RS6/RS6 Avant
Audi A6 allroad quattro
Audi A7 Sportback
Audi A8
Audi S8
Audi Q3
Audi Q5
Audi Q7
Audi TT Coupé/TT Roadster
Audi TTS Coupé/TTS Roadster
Audi TT RS Coupé/ TT RS Roadster
Audi R8

Modele wyścigowe
Audi R8R LMP
Audi R8C
Audi R8 LMP
Audi R10 TDI
Audi R15 TDI
Audi R18 TDI
Audi S1 Quattro Sport

Modele i typy

Auta małe
Audi 50 (Typ 86) 1974-1978
Audi A2 (Typ 8Z) 1999-2005
Audi A1 2010-

Auta kompaktowe
Audi A3/ A3 Sportback 1996-2003
Audi A3/ A3 Sportback 2003-

Auta klasy średniej
Audi F103 1965-1972
Audi 80 (B1/Typ 80) 1972-1976
Audi 80 (B1/Typ 82) 1976-1978
Audi 80 (B2/Typ 81/85) 1978-1984
Audi 4000 (B2/Typ 81/85) 1978-1984
Audi 80 (B2/Typ 81/85) 1984-1986
Audi 90 (B2/Typ 81/85) 1984-1986
Audi 4000 (B2/Typ 81/85) 1984-1986
Audi 80 (B3/Typ 89/8A) 1986-1991
Audi 90 (B3/Typ 89/8A) 1987-1991
Audi 80/ 80 Avant (B4/Typ 8C) 1991-1995
Audi A4/ A4 Avant (B5/Typ 8D) 1994-2000
Audi A4/ A4 Avant (B6/Typ 8E) 2000-2004
Audi A4/ A4 Avant (B7/Typ 8F) 2004-2007
Audi A4/ A4 Avant (B8/Typ 8G) 2008-
Audi A5 Sportback 2009-

Auta klasy wyższej
Audi 100 C1 1968-1976
Audi 100/100 Avant (C2/Typ 43) 1976-1982
Audi 200 (C2/Typ 43) 1979-1982
Audi 5000 (C2/Typ 43) 1979-1982
Audi 100/100 Avant (C3/Typ 44) 1982-1991
Audi 200/200 Avant (C3/Typ 44) 1983-1991
Audi 5000/5000 Avant (C3/Typ 44) 1983-1991
Audi 100/100 Avant (C4/Typ 4A) 1991-1994
Audi A6/A6 Avant (C4/Typ 4A) 1994-1997
Audi A6/A6 Avant (C5/Typ 4B) 1997-2004
Audi A6/A6 Avant (C6/Typ 4F) 2004-2011
Audi A6/A6 Avant (C7) 2011-
Audi A7 Sportback 2010-

Auta luksusowe
Audi V8 (D1/Typ 4C) 1989-1994
Audi A8 (D2/Typ 4D) 1994-2002
Audi A8 (D3/Typ 4E) 2002-2010
Audi A8 (D4/Typ 4H) 2010-

Auta typu coupé
Audi 100 S Coupé (C1) 1969-1975
Audi Coupé GL/GT (B2/Typ 85) 1980-1984
Audi Coupé GT/quattro (B2/Typ 85) 1984-1987
Audi Quattro (B2/Typ 85) 1980-1991
Audi Sport Quattro (B2/Typ 85) 1984
Audi Coupé (B3/Typ 8B) 1988-1991
Audi Coupé (B4/Typ 8B) 1991-1995
Audi TT (Typ 8N) 1998-2006
Audi TT (Typ 8J) 2006-
Audi A5 Coupé 2007-

Kabriolety
Audi A3 Cabriolet (Typ 8P) 2008-
Audi Cabriolet (Typ 89/8G) 1991-2000
Audi A4 Cabriolet (B6/Typ 8H) 2002-2006
Audi A4 Cabriolet (B7/Typ 8H) 2006-2009
Audi A5 Cabriolet 2007-
Audi TT Roadster (Typ 8N) 1998-2006
Audi TT Roadster (Typ 8J) 2006-

Auta terenowe
Audi A4 allroad quattro 2009-
Audi A6 allroad quattro (Typ 4B) 2000-2005
Audi A6 allroad quattro (Typ 4F) 2006-
Audi Q5 2008-
Audi Q7 (Typ 4L) 2005-

Modele "S" i "RS"
Audi S2 1991-1995
Audi S3 1998-2003
Audi S3/ S3 Sportback 2006-
Audi S4/ S4 Avant 1997-2001
Audi S4/ S4 Avant/ S4 Cabriolet 2003-2004
Audi S4/ S4 Avant/ S4 Cabriolet 2004-2008
Audi S4/ S4 Avant 2008-
Audi S5/ S5 Cabriolet/ S5 Sportback 2007-
Audi 100 S4/100 S4 Avant 1992-1994
Audi S6/ S6 Avant 1994-1997
Audi S6/ S6 Avant 1998-2004
Audi S6/ S6 Avant 2006-
Audi S8 D2 1996-2000
Audi S8 D3 2005-
Audi RS2 1994-1996
Audi RS3 Sportback 2010-
Audi RS4 Avant 2000-2001
Audi RS4/RS4 Avant/RS4 Cabriolet 2005-2009
Audi RS5 2010-
Audi RS6/RS6 Avant 2002-2004
Audi RS6/RS6 Avant 2008-2010
Audi R8 2006-
Audi TTS Coupé/Roadster 2008–
Audi TT RS Coupé/Roadster 2009–

Projekty i samochody przyszłości
Audi Avantissimo
Audi Avus
Audi e-tron
Audi LeMans Quattro
Audi Mini e-tron
Audi Nuvolari quattro
Audi Pikes Peak quattro
Audi R4
Audi Roadjet
Audi Rosemeyer
Audi RSQ
Audi Shooting Brake
Audi Spyder e-tron
Audi Steppenwolf

Samochody produkowane dla USA
Audi 4000 – odpowiednik Audi 80
Audi 5000 – odpowiednik Audi 100

Serie Limitowane
Audi R8 GT

Strona główna | Marki | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego