MotoABC


Idź do treści

Acura

Marki > A

Nazwa marki samochodu używana przez japońskiego producenta samochodów Honda. Od marca 1986 roku pod tą marką sprzedawane są luksusowe samochody w USA, Kanadzie i Hongkongu. W 2004 roku Acura weszła na rynek meksykański, a od 2006 również w Chinach są oferowane samochody tej marki. W planach jest też ekspansja na rynek japoński.
Z Acurą, Honda jako pierwsza weszła na rynek samochodów luksusowych poza Japonią. Do tej pory samochody japońskie uważane były przede wszystkim jako samochody ekonomiczne i widziane jako najbardziej opłacalne w zakupie.

Marka Acura
Po dekadzie badań i rozwoju, debiut Acury na rynku był początkiem śmiałej i spektakularnej przygody: stworzenie całkowicie nowego oddziału oraz pierwszej japońskiej luksusowej marki samochodów. Inne japońskie luksusowe marki: Lexus Toyoty czy Infiniti Nissana wstąpiły na rynek amerykański tuż po prezentacji Acury Legend, napędzanego silnikiem V6 w dwóch wersjach nadwozia: coupé i sedan oraz Integry.

Samochody
W 1989 roku Acura zaprezentowała model NSX, napędzany silnikiem V6, sportowy samochód z napędem na tylną oś. NSX, skrót od „New Sports eXperimental”, ogłoszono pierwszym (a być może jedynym) samochodem mogącym konkurować z Ferrari czy Porsche.
Niestety, mimo doskonałego startu, lata dziewięćdziesiąte nie były już tak twórcze i w konsekwencji cierpiała na tym sprzedaż. W tym czasie zmiana nomenklatury na alfanumeryczną czyli np. 3.5RL zastąpił doskonale znanego Legenda. Było to widziane jako odzwierciedlenie nudy i nijakości. Z niemrawym 210 konnym silnikiem V6 (później podwyższono moc do 225 KM), napędem na przednią oś oraz niewyszukaną stylistyką, naśladującą większego i mocniejszego Lexusa LS400, niewiele mógł zdziałać wobec prestiżowych, atrakcyjnych i szybkich konkurentów z BMW, Audi czy Lexusa. Nawet sprzedaż flagowego NSXa spadła, który w niewielkim stopniu zmienił się w stosunku do oryginału z 1989 roku. Mimo tych rozczarowań, w latach dziewięćdziesiątych firma zarabiała na młodszych klientach, głównie dzięki możliwości łatwego tuningu, jaki był możliwy dzięki silnikom hondy podatnym na modyfikacje. To sprawiło że Integra była popularna wśród tunerów aut.
Począwszy od roku 2000, Acura odrodziła się dzięki wprowadzeniu kilku odnowionych modeli. Pierwszym z nich był Acura TL, model sedana mający konkurować z Lexusem ES, Infiniti I czy BMW serii 5. Mimo że nie był wobec nich godnym przeciwnikiem na żadnym polu, stanowił mieszankę sportu, luksusu oraz relatywnie niskich cen, co sprawiło że stał się popularny wśród konsumentów. W konsekwencji modele Acury tworzone były wg jednej filozofii, która miała na celu oferowanie w miarę luksusowych aut w dobrej cenie oferując bogate wyposażenie dodatkowe z wieloma możliwymi opcjami do wyboru.
Kolejnym odświeżonym modelem Acury był MDX, który wszedł na rynek na początku XXI wieku. Jest to SUV crossover bazujący na Hondzie Odyssey. MDX zastąpił na rynku słabo sprzedającego się SLXa. MDX to połączenie pewnych możliwości samochodu terenowego z zachowaniem wymagań jakie stawia się luksusowym SUVom. Model ten bardzo dobrze wypadł w teście porównawczym wykonanym przez „Car and Driver”. W tym czasie Acura miała w swej produkcji : 3.2TL, 3.2 CL, RSX (Integra) oraz topowy NSX. Nowy TL zadebiutował w 2004 roku ze swą włoską stylizacją, 270-konnym silnikiem oraz 6-biegową manualną skrzynią biegów, sprawił że sprzedaż Acury gwałtownie wzrosła. Tego samego roku Acura przedstawiła również model TSX, będący nieźle wyposażoną wersją europejskiej wersji Hondy Accord, będącego tańszą alternatywą dla BMW serii 3. Wraz z wejściem na rynek TSX został jedynym 4-cylindrowym sedanem Acury, zastępując model CL oraz Integrę.
Nowy RL w odnowionej ekscytującej stylizacji nadwozia debiutujący w 2005 został wyposażony w 300-konny silnik V6 oraz innowacyjny system przełożenia napędu na 4 koła (SH-AWD), który pozwala całą moc silnika przekazać na jedno koło w razie potrzeby.
W roku 2006 Acura wprowadziła do produkcji model RDX, będącym mniejszym SUVem a doposażonym we wspomniany system SH-AWD.
W kwietniu 2009 na salonie w Nowym Jorku zaprezentowano model ZDX, który w sprzedaży ma pojawić się pod koniec 2009 roku.

Obecnie produkowane modele
MDX (crossover SUV)
RDX (SUV)
RL (sedan)
TL (sportowy sedan klasy średniej)
TSX (sportowy sedan klasy średniej, odpowiednik Hondy Accord, również w wersji kombi)
CSX (kompaktowy sedan, odpowiednik Hondy Civic) (następca modelu EL, dostępny tylko w Kanadzie)
ZDX (samochód koncepcyjny typu SUV)[2]

Modele produkowane w przeszłości
Integra
Vigor
Legend
CL
NSX
RSX
SLX
EL

Strona główna | Marki | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego