Marki > A
Włoska firma i marka samochodów wyścigowych, sportowych oraz luksusowych osobowych klasy średniej oraz wyższej. Produkowała również pojazdy użytkowe, w tym do lat 80. małe liczby samochodów dostawczych. Od 1986 roku jest własnością koncernu Fiat.
Historia firmy
W 1906 r. pionier motoryzacji Alexandre Darracq założył w miejscowości Portello, w pobliżu Mediolanu firmę sprzedającą samochody, która w 1909 roku w własnej fabryce rozpoczęła montaż samochodów marki Darracq. Jednak popadł w kłopoty finansowe i okoliczni przedsiębiorcy z Lombardii wykupili zakład, po czym nazwali go Alfa, która to nazwa była skrótem od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (pl. Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna). W czasie I wojny światowej władze zmusiły zakład do podjęcia produkcji wojskowej. W 1918 roku kierownictwo zakładów objął inżynier Nicola Romeo. Od jego nazwiska powstała druga część nazwy Alfa Romeo.
Przez kilkadziesiąt lat firma Alfa Romeo wyróżniała się stosując w produkowanych przez siebie samochodach silniki w układzie boxer. Po jej przejęciu przez koncern Fiat ze względów oszczędnościowych zaniechano produkcji silników tego typu.
Wśród pojazdów użytkowych marki Alfa Romeo były ciężarówki, trolejbusy i samochody dostawcze. W latach 40. i 50. produkowano m.in. trolejbusy Alfa Romeo 110 AF oraz Alfa Romeo 140 AF. Firma produkowała również samochody terenowe Alfa Romeo Matta.
Samochody "Alfa Romeo" są najczęściej stylizowane przez firmę Carrozzeria Pininfarina.
Logo marki przedstawia herb Mediolanu, na którym w różnych okresach był umieszczany trochę inny napis:
1910-1919 Alfa Milano,
1919-1971 Alfa Romeo Milano,
od 1972 tylko Alfa Romeo (zniknięcie części "Milano" było spowodowane wybudowaniem fabryki poza granicami Mediolanu)
Alfa Romeo była pierwszą marką, w której modelach zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa (diesel) typu common rail.
Zakłady produkcyjne Alfa Romeo
Auta są produkowane w zakładzie macierzystym Portello koło Mediolanu oraz od 1961 również w miejscowości Arese koło Mediolanu, a od 1972 także w Pomigliano d'Arco koło Neapolu. W 1986 roku Fiat przejął tę firmę od państwa, czyli ówczesnego właściciela. W ramach restrukturyzacji produkcji w koncernie FIAT Auto w latach 90. zamknięto zakłady w Portello i Arese, koncentrując ją w Pomigliano d'Arco. Produkcja niektórych modeli odbywała (np. Alfa Romeo 166) i odbywa się również w fabryce Fiata w dzielnicy Turynu – Mirafiori. Modele coupe i cabrio powstają w małych seriach, sięgających kilkuset lub kilka tysięcy sztuk rocznie, w zakładach firmy stylistycznej Pininfarina.
W latach 80. na zlecenie firmy Alfa Romeo i z wykorzystaniem jej podzespołów produkowano samochody dostawcze Alfa Romeo AR6 (w Val di Sangro) oraz Alfa Romeo AR8 (prawdopodobnie w Suzzara).
W 1952 roku zawarto porozumienie z brazylijską firmą Fábrica Nacional de Motores (FNM). W jego ramach w latach 50. produkowano tam na licencji samochody ciężarowe i autobusy Alfa Romeo pod marką FNM. Od 1960 roku produkowano tam również osobowy model FNM 2000, czyli brazylijską wersję modelu Alfa Romeo 2000. Powstawał on do połowy lat 70.. Później firma FNM została przejęta przez Fiata i przekształcona w jego brazylijską filię Fiat Automoveis. Przywrócono markę Alfa Romeo i pojazdy nią oznaczane wytwarzano w Brazylii do 1986 roku. W 1983 roku we współpracy z koncernem Nissan powstawał model Alfa Romeo Arna. Nie cieszył się jednak popularnością i w 1987 roku został wycofany z produkcji.
Modele Alfy Romeo
Lata 1910-1940
Alfa Romeo 24HP
Alfa Romeo 40-60HP
Alfa Romeo 6C
Alfa Romeo 8C
Alfa Romeo Bimotore
Alfa Romeo Grand Prix
Alfa Romeo P2
Alfa Romeo RL
Alfa Romeo RM
Alfa Romeo Torpedo
Lata 1940-1970
Alfa Romeo 1750
Alfa Romeo 1900
Alfa Romeo 2600
Alfa Romeo Disco Volante
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulietta
Alfa Romeo Matta
Alfa Romeo Spider Duetto
Lata 1970-2000
Alfa Romeo 2000
Alfa Romeo 6
Alfa Romeo 33
Alfa Romeo 75
Alfa Romeo 90
Alfa Romeo 145
Alfa Romeo 146
Alfa Romeo 155
Alfa Romeo 164
Alfa Romeo Alfasud
Alfa Romeo Alfetta
Alfa Romeo Arna
Alfa Romeo GTV/Spider
Alfa Romeo Montreal
Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo SZ
Lata po 2000
Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 159
Alfa Romeo 166
Alfa Romeo 8C Competizione
Alfa Romeo 8C Spider
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo Giulietta (nowa)
Alfa Romeo GT
Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo Spider Nuova
Pojazdy użytkowe
Alfa Romeo 80
Alfa Romeo 85C
Alfa Romeo 110 A/AC
Alfa Romeo 110 AF1/AF2
Alfa Romeo 140
Alfa Romeo 140 AF
Alfa Romeo 350
Alfa Romeo 430
Alfa Romeo 455
Alfa Romeo 500RE
Alfa Romeo 800 RE
Alfa Romeo 900
Alfa Romeo 900A
Alfa Romeo 500 RE
Alfa Romeo 800 RE
Alfa Romeo 900
Alfa Romeo 902A/AU
Alfa Romeo 910
Alfa Romeo 920 AF
Alfa Romeo 950
Alfa Romeo 1000 (Mille)
Alfa Romeo AR6
Alfa Romeo AR8
Alfa Romeo Autotutto
Alfa Romeo Bussing 50
Alfa Romeo F12
Udział w wyścigach
Alfa Romeo od początków działalności aż do chwili obecnej z powodzeniem bierze udział w różnych wyścigach samochodowych.
1913 pierwszy samochód wyścigowy Alfa – typ 40/60hp, z 4 cylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 6 litrów.
1925 model P2 po raz pierwszy wygrywa mistrzostwa świata.
1950 początek czasów Formuły 1; model Alfetta 159 zdobywa mistrzostwo dwa lata pod rząd, a mianowicie: 1950 kierowca Nino Farina, następnie 1951 Juan Manuel Fangio. Po tym sukcesie firma wycofała się z konstrukcji wozów Formuły 1.
Od 1965 pierwszeństwo w wyścigach Formuły 1 przejmuje Ferrari, natomiast Alfa Romeo przestawia się na wyczynowe wozy turystyczne wprowadzając legendarny model Alfa Romeo GTA, (GTA oznacza Gran Turismo Allegerita), wykonany z zastosowaniem konstrukcyjnego stopu aluminium, co się odzwierciedla w nazwie, mianowicie Allegerita oznacza właśnie konstrukcja lekka, a dokładniej "odelżona".
1992 Nicola Larini na Alfa Romeo 155 GTA zdobywa tytuł mistrza Włoch w kategorii samochodów turystycznych.
Od 1993 Alfa Romeo 155 V6 TI (TI oznacza "Turismo Internazionale", czyli międzynarodowe turismo) bierze zwycięski udział w niemieckich wyścigach wozów turystycznych DTM (DTM oznacza Deutsche Tourenwagen Meisterschaft), a w 1994 kierowca Nicola Larini na tym wozie został mistrzem Niemiec.
Od 2001 Alfa Romeo bierze udział w nowo ustanowionych zawodach ETCC które przemianowano później na WTCC i zdobywa pierwsze miejsce, również w roku następnym.
Charakterystyka
Od 1986 roku Alfa Romeo należy do koncernu Fiata. Wśród automobilistów rozpowszechniony jest pogląd, że posiadacze samochodów marki Alfa Romeo kierują się przy zakupie raczej emocjami, niż zdrowym rozsądkiem. Wierni przez wiele lat tej marce, poczuwają się (przeważnie) do pewnego rodzaju wspólnoty, określają siebie jako "Alfisti", do swych wozów mają stosunek uczuciowy, nazywając je po włosku moja bella, czyli piękna.
Sukcesy w konkursach
Alfa Romeo 1750 zdobywa trzecie miejsce w konkursie samochodu roku 1969
Alfa Romeo Alfetta zdobywa trzecie miejsce w konkursie samochodu roku 1973
Alfa Romeo 156 zdobywa tytuł samochodu roku 1998
Alfa Romeo 147 zdobywa tytuł samochodu roku 2001
Alfa Romeo 159 zdobywa trzecie miejsce w konkursie samochodu roku 2006
Alfa Romeo Giulietta zdobywa drugie miejsce w konkursie samochodu roku 2011
Program produkcji
Obecnie są produkowane:
Alfa Romeo 159 (2005-nadal) następca modelu Alfa Romeo 156
Alfa Romeo MiTo (2008-nadal) poprzednik brak
Alfa Romeo Giulietta (2010-nadal) następca modelu Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 8C Competizione (2007-2009) następca modelu Alfa Romeo 6C
Alfa Romeo 8C Spider (2007-nadal) następca modelu Alfa Romeo 6C
Modele 147 i 156 były dostarczane w wersji GTA wyróżniającej się 6-cylindrowym silnikiem o mocy 250 KM i odpowiednio "agresywnym" wyglądem.
Tradycyjnym kolorem samochodów Alfa Romeo jest od lat kolor czerwony, określany jako czerwień Alfa (od którego wywodzi się późniejszy, trochę jaśniejszy, "Rosso corsa" (kod. FER 300) – oficjalny kolor Ferrari).
Quadrifoglio Verde (QV) „(zielona) czterolistna koniczynka”. Symbol używany w tradycji Alfa Romeo dla oznaczania wersji samochodów najlepszych pod względem wyposażenia i osiągów. Według tradycji: po raz pierwszy namalowana na trójkątnym, białym tle z inicjatywy głównego konstruktora firmy, Giuseppe Merosiego, jako talizman szczęścia na samochodach wyścigowych Alfa Romeo RL TF po sukcesie firmy w wyścigu Targa Florio w 1923 r. (1, 2 i 4 miejsce). Oprócz tego, szczególnie w modelach "147" powstawało wiele limitowanych wersji, np. Alfa Romeo Cup", w liczbie 600 sztuk.